>

Angka Kegendotan

Mengingati MATI

Salam ukhuwah kepada sume pembace... kali kite berbicara ttg kematian pula ye... Rasulullah pernah bersabda: Berzikirlah kamu ke kubur, kerana ianya dapat mengingatkan kamu ke arah akhirat. Mandikanlah org yg mati kerana mengurusi jasad orang yang mati merupakan peringatan yg mendalam. Sembahyangkanlah jenazah, kerana ianya dapat menyedihkan hati kamu. Orang yang bersedih di bwh naungan Allah s. w. t. bermakna ianya bersedia dgn segala kebajikan (Riwayat daripada Abu Zar).

Sesiapa yg banyak mengingati mati, ia akan mengutamakan tiga perkara:
  • Ia akan segera Bertaubat, kerana yakin, mati akan datang dgn tiba2 tanpa disangka dan tidak pula mengira tempat.
  • Ia akan berhati tenang dan sentiasa mewaspadai hatinya drpd dihinggapi dan dikotori oleh berbagai sifat mazmumah atau sifat keji. Ia juga sentiasa mengingati ALLAH
  • Ia akan rajin dan taat beribadah. Dunia ini baginya adalah tempat beramal dan akhirat adalah tempat perhitungan.



TANDA-TANDA ORANG YANG MELUPAKAN MATI

Daripada tanda-tanda org yg melupakan mati ialah:

  • 1. Ianya menangguh-nunda bertaubat, akhirnya ia mati dlm keadaan membawa dosa sbb belum smpt bertaubat. Ianya juga seringkali berangan-angan, kerana menyangka mati masih lambat dan umur masih panjang.

  • 2. Tidak rela hidup dgn sederhana, akhirnya memburu kesenangan dan kemewahan dunia hingga ia lalai daripada mengingati Allah s.w.t. Ianya juga sering merasa kecewa dan putus asa, seolah2 dunia ini adalah segala-galanya. Ianya juga terlalu mementingkan diri sendiri dan tergamak menzalimi orang lain.

  • 3. Malas beribadah, kelazatan menikmati nikmat dunia menyebabkan hilangnya kelazatan beribadah kepada Allah s.w.t. Hilangnya kemanisan beribadah, menyebabkan ianya merasakan kekosongan dan tidak berasa manfaat.


p/s: Jadi ... sebelum terlambat jom lah ramai2 beribadah... esok lusa mungkin kita lak pegi kn.. pakat ramai2 ingat- mengingati..

2 budak gendot cube komen:

Cik SHiNJU said...

Salam...

peringatan yg sgt berguna...
thanks 4 sharing :)

R Machomil said...

tq!
=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers